czwartek, 19 kwietnia 2012

Die Stadt Kattowitz

Nasz wspaniały Richard Holtze napisał w 1871 r. książkę o historii Katowic, którą przetłumaczono- "Miasto Katowice, Studium kulturowo-historyczne" (tę wersję wydało czcigodne[!] Muzeum Śląskie w 2005r.). Po prawdzie gryzłam się strasznie nieświadoma polskiej wersji, że będzie mi dane ślęczeć nad niemiecką teksturą- ale jest! To w sumie taka broszurka, rys historyczny, geograficzny, trochę statystyk, chęć ukazania ogromnych przemian jakie w samym XIX wieku miały miejsce. Dużo informacji pokrywa się ze wspomnieniami Klaußmanna. Ciekawy jest dla mnie szczególnie aspekt sądownictwa i wymiaru sprawiedliwości. Jeszcze na początku wieku XIX sędziowie byli "pracownikami" rodów rządzących danymi terenami, więc rozstrzygając sprawy patrzyli bardzo jednostronnie. Musieli przecież dbać o interes chlebodawcy. Ale już w latach 20 XIX wieku zniesiono tą tzw. patrymonialną jurysdykcję. Sędziowie uniezależnili się od panów feudalnych. To sprawiło m.in, że Katowice stały się samodzielnie zarządzaną jednostką gminną. Oczywiście zniesienie tego typu sądownictwa było jednym z wielu przemian idących w kierunku demokracji.


W innej książce pt. "Geschichte der Stadt Kattowitz" Georga Hoffmanna znalazłam oprócz wspaniałej szaty graficznej coś, o czym pisałam już parę razy. Trochę naszych śląskich nazwisk:). teksturą, po niemiecku- miodzio!
Bankow, Kotzur, Zolondek, Warzecha, Klausa i Skiba.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz